Filmy v digitálním planetáriu
Dokumentární filmy a pohádky pro planetárium jsou v tzv. full-dome formátu, kdy jsou diváci zcela obklopeni a pohlceni obrazem, který se promítá na polokouli nad jejich hlavy. Vzniká přirozený 3D efekt. Také zvuk je v tomto prostředí přirozeně prostorový.

ABECEDNÍ SEZNAM FILMŮ

Audio Universe: Tour of the Solar System
název v angličtině: Audio Universe: Tour of the Solar System
35 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
produkce: Theofanis Matsopoulos
český dabing: Ondřej Vaňura, Lucie Eisenreichová
další možnosti dabingu: angličtina
Zažijte Sluneční soustavu jako nikdy předtím – cestováním v kosmické lodi, která dokáže proměnit vesmírné objekty ve zvuk!

Na rozdíl od tradičních show hraje v této hlavní roli zvuk. Objekty ve vesmíru jsou reprezentovány jak vizuálně, tak jsou zastoupeny bohatými zvuky. Návštěvníci se tak mohou zaposlouchat, jak se objevují hvězdy a jak planety obíhají kolem jejich hlav. Ve speciální kosmické lodi navštíví dalekohledy Evropské jižní observatoře, aby si prohlédli hvězdy na noční obloze, než je zvedne do vesmíru, aby navštívili Zemi, Měsíc, Slunce a všechny planety Sluneční soustavy.

Audio Universe: Tour of the Solar System je pohlcujícím zážitkem, který si lze užít bez ohledu na úroveň vidění.

Cesta do středu Mléčné dráhy
název v angličtině: Journey to the Centre of the Milky Way
produkce: European Southern Observatory – ESO Supernova Planetarium
další možnosti dabingu: angličtina, němčina, ruština, španělština
Co leží v srdci naší Galaxie? Dvanáct let pozoroval dalekohled Evropské jižní observatoře VLT (Very Large Telescope) a Keckovy dalekohledy střed naší Galaxie, sledovaly pohyb více než stovky hvězd a určovaly polohu neviditelného objektu - supermasivní černé díry.
Vydejte se na cestu do středu Mléčné dráhy a během sedmi minut cestujte rychleji než světlo, z nejsuššího místa na Zemi, pouště Atacama v Chile, přímo do středu naší vlastní Galaxie, kde černá díra pohltí vše, co jí přijde do cesty. Před vašima očima se objeví 84 milionů hvězd, z nichž každá skrývá záhady čekající na vyřešení. Jsou kolem nich planety s měsíci? Je na planetách voda? Mohl by tam být život?

Cesta ke hvězdám
název v angličtině: Journey to the Stars
25 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
český dabing: Ilona Svobodová
bez dalších možností dabingu
Dokument Cesta ke hvězdám umožní divákovi sledovat zblízka fantastický život i smrt hvězd, známých z nočního nebe. Budeme se pohybovat prostorem a časem, odhalíme kosmická tajemství a zjistíme, co všechno nás úzce spojuje s hvězdami.

Cesta k nekonečnu
název v angličtině: A Way to Infinity
14 min, vhodný pro žáky středních škol; školní pořady
další možnosti dabingu: angličtina
Cesta k nekonečnu je krátký dokumentární film pro digitální planetária o tom, co je nekonečno a zda je vesmír nekonečný. Film je připraven ve formátu fulldome 4K se snímkovou frekvencí 30 fps. Ke stažení je k dispozici archiv ZIP s jednotlivými obrazy (dome masters), které se posléze musejí konvertovat pro daný projekční systém: Cesta k nekonečnu [112 GB, soubor je umístěn na serveru Astronomického ústavu MFFUK], česká a anglická zvuková stopa ve formátu Dolby Digital 5.1: česká stopa [AC3, 47 MB, soubor je umístěn na serveru Astronomického ústavu MFFUK], anglická stopa [AC3, 47 MB, soubor je umístěn na serveru Astronomického ústavu MFFUK], pouze hudba [AC3, 47 MB, soubor je umístěn na serveru Astronomického ústavu MFFUK].

Cesta za miliardou sluncí
název v angličtině: Journey to a Billion Suns
30 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
produkce: Stargarten
český dabing: Libor Terš, Bohdan Tůma
další možnosti dabingu: angličtina
Celooblohová show Cesta za miliardou sluncí představuje zajímavé vyprávění o jednom z největších astronomických dobrodružství, do kterého se lidstvo kdy pustilo. Pojednává o historii poznávání podoby vesmíru a též o jednom z klíčových projektů Evropské kosmické agentury, na kterém se podílejí také čeští vědci. Cílem projektu GAIA je vytvořit dosud největší astronomické dílo – revoluční 3D mapu naší Galaxie.

Expedition Reef
název v angličtině: Expedition Reef
26 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
český dabing: Milada Vaňkátová
další možnosti dabingu: angličtina
Naloďte se na nejživější oceánské safari na světě a poznejte tajemství ohrožených mořských ekosystémů - korálových útesů.
S digitální show Expedition Reef máte možnost se vydat na podmořské dobrodružství, během kterého zjistíte, jak korály rostou, živí se, rozmnožují a podporují více než 25 % veškerého mořského života na Zemi a zároveň čelí bezprecedentním hrozbám změny klimatu, ničení stanovišť a nadměrnému rybolovu.

Explore
název v angličtině: Explore
27 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
produkce: Creative Planet
další možnosti dabingu: angličtina
Explore, nová fulldome show od tvůrců filmu Sen o létání, nám moderním pohledem představí cestu k Marsu. Vysvětlí nám základní vědecká fakta a pomocí jednoduchých a srozumitelných animací nám umožní prozkoumat Keplerovy zákony, které popisují pohyby planet a jsou nezbytné pro lety do vesmíru. Poté podnikneme imaginární cestu s astronauty, kteří opustí planetu Zemi a vydají se k Marsu. Efektní vizuální materiál je doplněn vysoce kvalitním hudebním doprovodem.

Fantom vesmíru - hon na temnou hmotu
název v angličtině: Phantom of the Universe - The Hunt for Dark Matter
produkce: Lawrence Berkeley National Laboratory
český dabing: Simona Postlerová
další možnosti dabingu: angličtina
Jako fantom se označuje neskutečná věc, prchavý přízrak. Co je ale Fantom vesmíru? Dnes už víme, že se jedná o skutečnou, avšak temnou látku, která určuje velkoškálovou strukturu vesmíru i tvar jednotlivých galaxií. Pravděpodobně za ní stojí neznámá elementární částice, kterou se fyzikové celého světa snaží najít pomocí grandiózních přístrojů, jako je Velký hadronový urychlovač (LHC). Dechberoucí film z produkce Lawrence Berkeley National Laboratory, se skvělým dabingem Simony Postlerové.

HORIZON: Beyond the Edge of the Visible Universe
název v angličtině: HORIZON: Beyond the Edge of the Visible Universe
41 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
produkce: Live Company Ltd.
český dabing: Radek Valenta
další možnosti dabingu: angličtina
Od počátků naší existence na Zemi jsme se dlouho snažili zjistit, co se nachází v neznámém světě ji obklopujícím. Zvědavost a snaha odpovědět na otázku “Proč?“ vedly ke vzniku vědního oboru, jež umožnil poznání až za horizontem ohromného viditelného vesmíru.
Od geocentrické teorie k heliocentrické, od statického modelu vesmíru po teorii Velkého třesku nás prostřednictvím historických postav pozorovatelů hvězd přivádí celooblohová projekce filmu „HORIZON“ až na okraj průzkumu vesmíru.

Jiné světy
název v angličtině: Worlds Beyond Earth
český dabing: Tereza Bebarová
další možnosti dabingu: angličtina
V celooblohové show Jiné světy budeme putovat po Sluneční soustavě a hledat místa, která byla, nebo by mohla být dalším vhodným kandidátem na vznik života. Přijďte se unést do hlubin našeho nejbližšího vesmíru v doprovodu podmanivého komentáře Terezy Bebarové.

Kosmické srážky
název v angličtině: Cosmic Collisions
23 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
český dabing: Pavel Soukup
další možnosti dabingu: angličtina
Dokument Kosmické srážky nám ukáže, že za svět, jak ho známe, vděčíme masivním a neobvyklým i neustále probíhajícím neviditelným srážkám. Pokud jste si někdy kladli otázku, jak vznikl náš Měsíc, co vyhubilo dinosaury nebo jakým způsobem můžeme zabránit srážce s obřím asteroidem, právě tento film vám na vše odpoví. Při svém putování za srážkami navštívíme mladou, formující se Zemi, žhavé nitro našeho Slunce i dalekou budoucnost, kdy budeme svědky kolize obřích galaxií. Dokument byl vytvořen Americkým přírodovědným muzeem ve spolupráci s NASA.

Living Worlds
název v angličtině: Living Worlds
další možnosti dabingu:
Země je planeta formovaná životem. Od lesů, které pomáhají stabilizovat naše klima, až po větry, které do odlehlých částí Zeměkoule přinášejí životodárnou vodu a kyslík. Otisky prstů života jsou viditelné i na mnoho světelných let daleko. Living Worlds, originální digitální show od California Academy of Sciences, Vás zve na cestu prostorem a časem, abyste prozkoumali život jako základní kvalitu naší domovské planety. Vypravěč Vás vezme na průzkum společného vývoje života a naší planety a odhalí způsoby, jakými život proměnil zemský povrch a atmosféru v průběhu miliard let. Cestou uvidíte, jak nám světlo a barvy mohou pomoci odhalit živý svět, a to i na velké vzdálenosti.
Zatímco uvažujeme o tom, jaké formy by mohl mít život ve Sluneční soustavě i mimo ni, Living Worlds nás vybízí, abychom zvážili, jak může hlubší porozumění naší planety pomoci při hledání života v celém vesmíru, a zamysleli se nad způsoby, jak se můžeme spojit s naším živým světem, abychom zajistili naše další přežití.

Lucie a tajemství padajících hvězd
název v angličtině: Lucia, the Secret of Shooting Stars
31 min, vhodný od 5 let; školní pořady, rodinný film
český dabing: Michal Suchánek, Richard Genzer, Klára Šumanová
další možnosti dabingu: angličtina
Naši oblíbení animovaní hrdinové, lední medvěd Vladimír a tučňák James, jsou zpět! Pokračování astronomické pohádky Polaris je tentokrát zavede až na Měsíc, dále mezi planetky a komety a v neposlední řadě i k mayským pyramidám! Navíc se k oběma hrdinům přidá i nová kamarádka Lucie.

Zdroj obrázku a více informací: Fulldome Database

Musica: Proč je vesmír nádherný?
název v angličtině: Musica: Why is the Universe Beautiful?
produkce: Yamanashi Prefectural Science Center & Live Company Ltd.
český dabing: Jana Páleníčková, Bohdan Tůma
další možnosti dabingu: angličtina
Zvuky lesa, květina, západ slunce, všechny krásné objekty pohybující se rozsáhlou paletou hvězd a galaxií, které se tyčí nad nimi… proč je to tolik inspirující? Tato jednoduchá otázka nabízí provokativní a vjemově bohatou výpravu za poznáním kosmu v podobě starověkého pojmu Musica – principu jednoty vesmíru, vědy a umění. A také představy hudby sfér, poprvé vyslovené filozofem Pythagorem. Myšlenky a vědomosti tohoto učence stály na pozadí mnoha pilířů moderní vědy. Film Musica: Proč je vesmír nádherný? přináší myšlenku, že umění, hudba, fyzika i matematika jsou navzájem propojeny jako součást velkolepé krásy vesmíru.

Obloha na dlani
název v angličtině: Hands-On Sky Experience
10 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku
Autor: Miroslav Brož
Obloha na dlani je krátký film pro digitální planetária. Ukazuje reálné snímky reálné oblohy pořízené objektivem typu rybí oko se zorným úhlem 180°. Před diváky se během roku vystřídají letní, podzimní, zimní a jarní souhvězdí, za doprovodu hudby Antonia Vivaldiho z cyklu Čtvero ročních období. Pozorováno v Královéhradeckém a Pardubickém kraji, zejména na místech s malým světelným znečištěním. Film je připraven ve formátu fulldome 4K se snímkovou frekvencí 30 fps. Ke stažení je k dispozici archiv ZIP s jednotlivými obrazy (dome masters), které se posléze musejí konvertovat pro daný projekční systém: Obloha na dlani [31 GB, soubor je umístěn na serveru Astronomického ústavu MFFUK], zvuková stopa ve formátu Dolby Digital 5.1: zvuková stopa [AC3, 31 MB, soubor je umístěn na serveru Astronomického ústavu MFFUK], alternativní stopa [AC3, 31 MB, soubor je umístěn na serveru Astronomického ústavu MFFUK].

Oříšky – hledání dokonalé planety
název v angličtině: Hazelnuts – In search of the perfect planet
produkce:
další možnosti dabingu:
Lískové oříšky rostou na stromech, planety obíhají kolem Slunce. Mohou mít něco společného? Překvapivě mohou. Jsou ve stejném příběhu. Příběhu plného zábavy, hry na schovávanou a neposlušných veverek. Příběhu, který je zábavný i poučný.

Polaris
název v angličtině: Polaris, the Space Submarine and the Mystery of the Polar Night
29 min, vhodný od 5 let; školní pořady, rodinný film
český dabing: Michal Suchánek a Richard Genzer
další možnosti dabingu: angličtina
Pohádka Polaris seznámí děti i dospělé s astronomickými zákonitostmi, jakými jsou důvody střídání ročních období, značné délky polární noci nebo podobnostmi Země a dalších planet. Budeme svědky okouzlujícího příběhu kamarádství dvou nepravděpodobných přátel, tučňáka Jamese a ledního medvěda Vladimíra. Tučňák se s medvědem setká v jeho domovině v Arktidě, oba společně pozorují hvězdy, vyprávějí si vzájemně o svém domovu a snaží se přijít na kloub některým záhadám. Díky jejich velké píli a přičinlivosti pak můžeme sledovat, jak v sérii zábavných situací nakonec postaví observatoř a dokonce i vesmírnou loď, kterou využijí k průletu okolo Marsu a Saturnu. Spolu s nimi tak zažijeme spoustu legrace, ale také se mnoho nového dozvíme.

Přírodní výběr
název v angličtině: Natural Selection
produkce: Mirage 3D
český dabing: Libor Terš, Pavel Soukup, Bohdan Tůma, Petra Hobzová
další možnosti dabingu: angličtina, španělština
Film Přírodní výběr nám zajímavou formou představí nejúžasnější mechanismus živé přírody – dlouhodobý vývoj a přizpůsobování organismů proměnlivým podmínkám prostředí. Zároveň nás seznámí s ikonou dějin vědy, britským badatelem Charlesem Robertem Darwinem, který na fantastickou myšlenku evoluce přišel při své objevné plavbě kolem světa. Dokument nás zavede například na malebné souostroví Galapágy, do hlubin oceánu při východoafrickém pobřeží nebo třeba do viktoriánské domácnosti samotného geniálního přírodovědce Darwina.

Sen o létání
název v angličtině: Dream to Fly
produkce: The Heavens of Copernicus
český dabing: Petra Hobzová
další možnosti dabingu: angličtina
Objevte tajemství letu s Leonardem da Vinci, bratry Montgolfierovými, bratry Wrightovými i dalšími vynálezci ze starých časů. Zažijte dobrodružství a zjistěte, jak se tento úžasný sen, který lidstvo snilo od počátku věků, proměnil ve skutečnost. Sen o létání je poetickým příběhem o dějinách aviatiky. Cílem tohoto filmu je ukázat vývoj letectví v průběhu dějin novým a zajímavým způsobem. Zobrazuje hlavní milníky v naší cestě k dobytí oblohy a dosažení hranice vesmíru – a to jak z hlediska technologických průlomů, tak i samotného vnímání letectví jako takového. Bohatý obraz ve fulldome, nádherná hudba vytvořená přímo pro tento pořad i poetický slovní komentář dává dohromady krásné umělecké dílo.

Se zvířátky o vesmíru
název v angličtině: Furry Astronauts
produkce: Hvězdárna a planetárium Brno
další možnosti dabingu: pouze v ČJ
Unikátní kombinace loutek vedených brněnskými herci a virtuálního světa stvořeného brněnskými grafiky zavede malé i velké diváky do snového světa jedné polozapomenuté raketové základny. Ba co víc, stačí se odrazit a najednou se ocitnete ve vesmíru…
Ježek, zajíc, krtek a sova jsou čtyři kamarádi, kteří se sešli na kraji lesa, aby prozkoumali raketovou základnu. Všechno je pro ně nové, nikdy nic podobného neviděli, a když vidí startovat raketu, jsou z toho úplně paf. Nikdo netuší, o co by se mohlo jednat, a tak vymýšlí jeden bláznivý nápad za druhým. A snad by se tam dohadovali dodnes, kdyby nepotkali chytrého myšáka, který jim vše vysvětlil. A protože myšák strávil celý život mezi vědci na základně, ví toho o vesmíru opravdu hodně.

Zdroj obrázku a více informací: Hvězdárna a planetárium Brno

Sluneční soustava 2015
název v angličtině: Solar System 2015
25 min, vhodný pro žáky základních škol; školní pořady
další možnosti dabingu: angličtina
Sluneční soustava 2015 je krátký dokumentární film pro digitální planetária. Pojednává o našem planetárním systému: o Slunci, planetách a malých tělesech, o jejich vzniku i zániku. Je určen žákům základních škol. Film je připraven ve formátu fulldome 4K se snímkovou frekvencí 30 fps. Ke stažení je k dispozici archiv ZIP s jednotlivými obrazy (dome masters), které se posléze musejí konvertovat pro daný projekční systém: Sluneční soustava 2015 [64 GB, soubor je umístěn na serveru Astronomického ústavu MFFUK], česká a anglická zvuková stopa ve formátu Dolby Digital 5.1: česká stopa [AC3, 83 MB, soubor je umístěn na serveru Astronomického ústavu MFFUK], anglická stopa [AC3, 83 MB, soubor je umístěn na serveru Astronomického ústavu MFFUK], pouze hudba [AC3, 83 MB, soubor je umístěn na serveru Astronomického ústavu MFFUK].

Světlo
název v angličtině: Light
8 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
produkce: Zeiss
další možnosti dabingu: angličtina, němčina, francouzština, polština, ruština
Rok 2015 byl mezinárodním rokem světla. Zeiss pro tuto příležitost vytvořil sedmiminutovou fulldome show Světlo, v níž jsou představeny různé aspekty světla. Diváci se vydají na fascinující cestu, která jim ukáže význam světla v každodenním životě spolu s dnešními technickými aplikacemi.

Voda - kosmické dobrodružství
název v angličtině: Water - a Cosmic Adventure
v našich programech uvádíme tento pořad také pod názvem: Příběh vody
produkce: Association des Planétariums de Langue Française (APLF) in collaboration with Hamburg Planetarium and the European Southern Observatory (ESO)
český dabing: Petra Hobzová, Jana Páleníčková
další možnosti dabingu: angličtina
V dokumentární show Voda - kosmické dobrodružství nám astronomka Eva Luna vypráví o svém hledání vody ve vesmíru a voda sama nám prostřednictvím svého příběhu objasní, jak se vyvíjel vesmír od svého počátku, jak vznikly hvězdy a chemické prvky, z nichž je složena nejen ona sama, ale také planety a možná i život, který ve vesmíru jednou Eva Luna objeví.

Voyager
název v angličtině: VOYAGER: the Never-Ending Journey
produkce: UMA Vision
český dabing: Jiří Schwarz
další možnosti dabingu: angličtina
Film vypráví vzrušující příběh o nejpozoruhodnější vesmírné misi v historii lidstva. V roce 1977 byly vypuštěny dvě kosmické sondy, aby prozkoumaly nejvzdálenější planety Sluneční soustavy: Jupiter, Saturn, Uran a Neptun spolu s jejich měsíci. Obě kosmické lodi velmi obohatily naše znalosti o těchto vzdálených světech. Nyní, po čtyřech desetiletích, prozkoumávají mezihvězdný prostor. Jako dvě láhve vyslané do kosmického oceánu, obě sondy nesou mezihvězdnou zprávu – pozlacenou desku s poselstvím určeným případným mimozemským civilizacím.

Zpátky na Měsíc
název v angličtině: Back To The Moon For Good
produkce: NSC Creative
český dabing
další možnosti dabingu: angličtina, němčina, francouzština, polština, španělština
Dokumentární show Zpátky na Měsíc představuje výzvu k obnovení letů na přirozenou družici Země a týmy, které se zapojily do soutěže Google Lunar XPrize o 30 milionů dolarů. Poslední astronauti opustili povrch Měsíce před více než čtyřiceti lety – přišel čas pro novou generaci výzkumníků.

Zrození Země
název v angličtině: Birth of Planet Earth
24 min, vhodný pro dospělé a mládež od staršího školního věku; školní pořady, pořady pro širokou veřejnost
produkce: Spitz Creative Media
další možnosti dabingu:
Zrození Země vypráví skutečný příběh naší planety. V současné době vědci věří, že je naše Galaxie plná hvězdných soustav, které obsahují miliardy planet podobné velikosti té naší. Díky pokročilým vizualizacím ve filmové kvalitě, jež ale vycházejí z reálných dat, můžeme s filmem prozkoumat některé z největších otázek současné vědy: Jak se Země stala živoucí planetou? Co nám její historie prozradí o našich šancích najít jiné světy, které jsou skutečně podobné Zemi?

3-2-1 START!
název v angličtině: 3-2-1 Liftoff!
35 min, vhodný od 5 let; školní pořady, rodinný film
produkce: Krutart s.r.o.
další možnosti dabingu: angličtina
Křeček Elon najde na své zahrádce robota, který spadl z vesmírné lodi. Ta se ale chystá brzy odletět. Podaří se Elonovi překonat všechny fyzikální překážky, aby dostal robota do vesmíru včas?

FILMY PRO DĚTI

produkce: Hvězdárna a planetárium Brno
další možnosti dabingu: pouze v ČJ

Zdroj obrázku a více informací: Hvězdárna a planetárium Brno

3-2-1 START!
název v angličtině: 3-2-1 Liftoff!
35 min, vhodný od 5 let; školní pořady, rodinný film

produkce: Lawrence Berkeley National Laboratory
český dabing: Simona Postlerová

HORIZON: Beyond the Edge of the Visible Universe
název v angličtině: HORIZON: Beyond the Edge of the Visible Universe
produkce: Live Company Ltd.
český dabing: Radek Valenta

Jiné světy
název v angličtině: Worlds Beyond Earth
český dabing: Tereza Bebarová

Kosmické srážky
název v angličtině: Cosmic Collisions
český dabing: Pavel Soukup

Living Worlds
název v angličtině: Living Worlds

Zdroj obrázku a více informací: Fulldome Database

Musica: Proč je vesmír nádherný?
název v angličtině: Musica: Why is the Universe Beautiful?
produkce: Yamanashi Prefectural Science Center & Live Company Ltd.
český dabing: Jana Páleníčková, Bohdan Tůma